Social media

Social media worden ook wel sociale netwerken genoemd en zijn in de huidige samenleving niet meer weg te denken. Het zijn media waarbij mensen met elkaar in verbinding staan, bijvoorbeeld door online ‘vrienden’ met elkaar te worden.

Op deze pagina vindt je informatie over:

  • Wat social media nu precies zijn
  • Hoe je kinderen helpt met veilig media gebruik
  • Tips en trucs voor het gebruik van social media, zowel voor privé als zakelijke doeleinden

Wat zijn social media?

Social media zijn media waarbij mensen met elkaar in verbinding staan, bijvoorbeeld door online ‘vrienden’ met elkaar te worden.

Op sociale media deel je informatie met elkaar, bijvoorbeeld een foto, nieuwtje of filmpje. Anderen kunnen daarop reageren en/of de informatie ook delen.

Populaire voorbeelden van sociale media zijn:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Skype
  • WhatsApp
  • Ello

Sociale media zijn niet meer weg te denken. Sociale netwerken zoals LinkedIn en Twitter worden hierbij veel ingezet voor het onderhouden van zakelijke contacten. Andere netwerken zoals facebook en twitter worden veelal privé gebruikt.

Het betreft een relatief eenvoudige manier om snel contacten te leggen met een grote groep mensen, zowel zakelijk als privé, die anders moeilijker te benaderen kunnen zijn.

Toch kleven er risico’s aan dit fenomeen. Zo kan informatie in ‘verkeerde handen’ vallen en kunnen zonder medeweten foto’s worden doorgestuurd. Je hebt nu eenmaal geen controle over wat je verspreidt. 


Tips en trucs

Zakelijk

  • De privacy wetgeving verplicht werkgevers om toestemming te vragen aan werknemers voor het plaatsen van persoonlijke informatie zoals een foto op een bedrijfswebsite. 
  • Maak een profiel alleen toegankelijk voor echte vrienden en collega’s.
  • Wees kritisch met het toelaten van anderen tot een netwerk (bijvoorbeeld alleen mensen die u persoonlijk gesproken/ontmoet hebt).
  • Wees selectief met het soort informatie dat je verspreidt. Gevoelige informatie kan beter achter worden gehouden of persoonlijk worden overdragen, zodat te zien is hoe erop gereageerd wordt.
  • Houd netwerken gescheiden. LinkedIn voor zakelijke contacten, Facebook voor familie en vrienden. Laat alleen bepaalde groepen bezoekers toe. Een bedrijf kan een Group exclusief voor klanten of relaties maken.

Privé

  • Zet geen persoonlijk adres op een profiel en zo min mogelijk persoonlijke gegevens.
  • Het is ten zeerste af te raden een telefoonnummer te vermelden. Vermeld alleen een mobiel nummer als het niet anders kan, en geen huis telefoonnummer. Een mobiel nummer is makkelijker aan te passen indien dit noodzakelijk blijkt.
  • Houd privéfoto’s privé en stuur deze alleen via de mail naar (echte) vrienden zodat bekend is wie ze zal bekijken.
  • Zet geen foto’s van kinderen op sociale netwerken. Zij kunnen zichzelf niet beschermen tegen pottenkijkers. Wie weet worden ze later met die foto’s geconfronteerd.
  • Vraag je af wie echt te vertrouwen zij, ook vrienden. Zelfs goede vrienden willen weleens een geintje uithalen en aan de haal gaan met een foto.

Kinderen en social media

Wanneer komt een kind in aanraking met sociale media? Dat hangt er helemaal vanaf. Als je kijkt naar het zelfstandig gebruik, dan is dat eigenlijk al zeer vroeg, soms wel vanaf twee jaar oud. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het spelen van spelletjes op een tablet of telefoon.

We zien dat veel kinderen vanaf een jaar of acht tegenwoordig al beschikken over hun eigen devices. In de meeste gevallen krijgen kinderen als eerste een tablet en volgt daarna al snel een mobiele telefoon. Van de kinderen die naar het Voortgezet Onderwijs gaan, lijken de meesten een mobiele telefoon te hebben.

Moet je je zorgen maken over het mediagebruik van je kind?

Jongeren gebruiken vooral commerciele media. Hierbij moet je al snel denken aan media met geweld, sex en actie. Daarnaast is sociale media een communicatiemiddel dat kinderen zichzelf laat presenteren aan derden. In sommige gevallen heeft dit een direct effect op het zelfbeeld van kinderen. Het gaat dan om de reacties van derden op deze presentatie.

Vervelend genoeg vindt veel van het mediagebruik van kinderen buiten het zichtsveld van de ouders plaats. Hiermee gaat een groot deel van de controle door ouders verloren. Zo kunnen zij sneller in aanraking komen met schadelijke informatie of met mensen met verkeerde bedoelingen.

Het is dan ook niet vreemd om je zorgen te maken over het mediagebruik van je kind. Gelukkig gaat het in veel gevallen gewoon goed. 


Hoe houd je controle?

Ondanks dat het toezicht door ouders moeilijk is, zijn er toch enkele manieren om het mediagebruik onder controle te houden. Los van het kunnen aanpassen van instellingen en het instellen van beperkingen in een tablet of mobiele telefoon, is de meest efficiente manier om controle te houden met je kind in gesprek gaan over zijn/haar mediagebruik en -gedrag.  Wees gepast eerlijk en leg vooral uit wat de gevaren zijn van het gebruik van sociale media. Schroom niet om vragen te stellen die je inzicht geven over het gebruik. Vragen die je kunt stellen zijn bijvoorbeeld:

  1. Wat doe je veelal op je tablet en/of mobiele telfoon?
  2. Hoe belangrijk is een mobieltje voor je?
  3. Hoe actief ben op sociale media?
  4. Krijg je wel eens rare vragen of verzoeken via sociale media?

Speciaal voor kinderen

Voor kinderen was voorheen Hyves populair. Inmiddels richten WanaGogo en Kuddle zich op de groep jonge kinderen, en mogen WhatsApp, Instagram en Snapchat rekenen op aandacht van de oudere kinderen.

Ook platformen als Minecraft en MovieStarplanet vallen onder de sociale media.